ECU

واحد کنترل موتور، مدارات الکترونیکی هستند که فرآیند کنترل و تنظیم عملکردهای خودکار را در وسایل نقلیه به عهده می گیرند. واحد کنترل موتور یا (ECU) سیستمی تعبیه شده در قسمت الکترونیک خودرو است که یک یا چند سیستم الکتریکی یا زیر سیستم را در یک وسیله نقلیه کنترل می‌کند. در واقع ECU به یک واحد کنترل الکترونیکی گفته می‌شود، که جزئی از هر سیستم مکاترونیکی خودرو می‌باشد و فقط برای کنترل موتور ساخته نشده است.

انواع  ECUها شامل ماژول کنترل موتور (ECM)، ماژول کنترل نیرو (PCM)، ماژول کنترل انتقال (TCM)، ماژول کنترل ترمز (BCM یا EBCM)، ماژول کنترل مرکزی (CCM)، ماژول زمان‌بندی مرکزی (CTM)، ماژول الکترونیکی عمومی (GEM)، ماژول کنترل بدنه (BCM) و ماژول کنترل تعلیق (SCM) می‌باشد.

ECU از مدل IPO (ورودی – پردازش – خروجی) پیروی می‌کند که به موجب آن خصوصیات بدنی تعریف شده مانند سرعت یا دما توسط حسگرها تعیین می‌شوند و مقادیر واقعی تعیین شده از این طریق با مقادیر اسمی محاسبه شده مقایسه یا وارد واحد کنترل می‌گردند. هر گونه اختلاف، با تنظیم پارامترهای مربوطه توسط واحد کنترل تنظیم می‌شود. به منظور دستیابی به چنین عملکرد “هوشمندی” برای یک برنامه خاص، کنترل‌گرها قابل برنامه‌ریزی می باشند.

در مهندسی خودرو معمولاً سیستم کنترل، غیرمتمرکز و یکپارچه می باشد. یعنی چندین واحد کنترل توزیع شده وجود دارد که در اجزای مربوطه خودرو نصب می‌گردند. این واحدهای کنترل را می‌توان از طریق مسیرهای مختلف سیستم مانند، CAN به یکدیگر متصل کرد،. بدین ترتیب، یک ارتباط گسترده سیستم در رابطه با حالت‌های اجرایی و دیگر داده‌های مرتبط با خودرو رخ می‌دهد.

روی هم رفته، این سیستم که گاهی اوقات شامل مونتاژ چندین ماژول کنترلی می‌باشد، به عنوان رایانه اتومبیل از آن یاد می‌گردد. گاهی در برخی از وسایل نقلیه موتوری بیش از ۸۰ ECU استفاده می‌شود. نرم‌افزار تعبیه شده در ECU همچنان در تعداد خطوط برنامه‌نویسی و پیچیدگی در حال افزایش می‌باشد. مدیریت پیچیدگی و تعداد روزافزون ECU در وسایل نقلیه به چالش اصلی تولید‌کنندگان تجهیزات (OEM) تبدیل شده است.

طراحی و توسعه:

توسعه یک ECU شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای انجام کارهایی است که از آن ماژول خاص انتظار می‌رود. اخیراً با رعایت استانداردهایی مانند ISO 26262، مقدار قابل توجهی از وقت و تلاش برای توسعه ماژول‌های ایمن اختصاص یافته‌اند. بسیار کم اتفاق می‌افتد که یک ماژول به طور کامل از صفر تولید شود. طراحی به طور کلی تکراری شده می‌باشد و در حالت کلی سخت‌افزار و نرم‌افزار بهینه‌سازی می‌شوند. توسعه بیشتر ECU ها توسط تامین‌کنندگان براساس مشخصات ارایه شده توسط OEM ها صورت می‌گیرد.

آزمایش و اعتبار‌سنجی:

به عنوان بخشی از چرخه توسعه، تولیدکنندگان، تجزیه و تحلیل‌هایی را انجام می‌دهند تا خرابی‌های احتمالی را که می‌توانند منجر به شرایط نا امن و یا ناراحتی رانندگان شود را مرتفع سازند. همچنین آزمایش‌های گسترده و فعالیت‌هایی به منظور اعتبارسنجی به عنوان بخشی از فرآیند تایید بخش تولید برای به دست آوردن اعتماد به سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام می‌گردد. عیب‌یابی یا OBD به ارائه داده‌های خاص مربوط به سیستم یا مؤلفه‌ای که منجر به عدم موفقیت در زمان اجرا شده است کمک می‌کند.

تنظیم:

برخی افراد ممکن است بخواهند ECU را تغییر دهند تا بتوانند قابلیت بیشتری به آن اضافه کنند. با این حال، این روزها ECU ها مجهز به قفل حفاظتی هستند که از تغییر مدار یا تراشه توسط کاربران جلوگیری می‌کند. قفل‌های حفاظتی به نحوی ساخته می‌شوند که با اعمال تغییر، واحد محدودکننده مسئولیت (DMCA) را تحریک می‌کند.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.